Odpowiednia przyczepność SUVów w terenie

Właściciele SUVów, którzy zdecydowali się przetestować właściwości terenowe swoich aut, zgodzić się mogą z tezą, że ani prześwit, ani napęd, ale opony stanowią wąskie gardło off-roadowych możliwości tych bolidów. Dzieje się tak z bardzo prostej przyczyny – każdy samochód, w dużym uproszczeniu, styka się z powierzchnią, po której jedzie kilkudziesięcioma centymetrami kwadratowymi powierzchni opon przylegającymi do podłoża. Opony 4×4 mają za zadanie zapewnić odpowiednią przyczepność. Taką, aby cała siła jednostki napędowej znalazła przełożenie na podłoże.

Buty w teren

Wybierając się w góry – zakładamy na nogi odpowiednie obuwie. Liczymy na odpowiednią stabilizację kostki, pewny krok na luźnym lub wilgotnym podłożu, wzór podeszwy umożliwiający jej samoczynne czyszczenie, co zapewni utrzymanie przyczepności. Tego samego powinniśmy oczekiwać (i to samo powinniśmy zapewniać) naszemu samochodowi! Napęd AWD lub 4WD (niezależnie od typu nadwozia) ułatwi nam pokonanie ciężkich warunków – błota, śniegu, szutru, piasku – tylko przy zastosowaniu odpowiednich opon.

Opony terenowe

Podstawowym rozróżnieniem opon terenowych są kategorie HT, AT, MT. Opony HT (terenowe opony autostradowe) są ogumieniem przeznaczonym do jazdy w 80% po szosie i 20% w trasie. Jeśli nasze wykorzystanie samochodu nie przewiduje 20% udziału dróg gruntowych, szutrowych lub bezdroży, powinniśmy pozostać przy oponach szosowych. Opony te, w porównaniu to pozostałych kategorii opon 4×4, cechują się łagodniejszym, mniej agresywnym wzorem bieżnika. Pozwala on na codzienną eksploatację samochodu w mieście lub na autostradzie przy relatywnie niskich oporach toczenia, spalaniu i w miarę komfortowej jeździe.

Ogumienie oznaczone jako AT (All Terrain) zostało zaprojektowane jako uniwersalne, znajdujące zastosowanie na asfalcie (choć nie jest to optymalne podłoże), ubitej ziemi, terenie piaszczystym lub szutrowym, śniegu i lekkim błocie. Opony AT, ze względu na lekkie terenowe właściwości, charakteryzują się niższą kulturą pracy na asfalcie – są zdecydowanie głośniejsze, a zużycie paliwa zauważalnie rośnie. Również ich zużycie następuje na takiej nawierzchni dość szybko. Bieżnik wyraźnie wskazuje pół-terenowe przeznaczenie, jednak nie umożliwia łatwego, samoczynnego czyszczenia z błota, przez co na terenie podmokłym opony AT zdecydowanie muszą ustąpić miejsca ogumieniu MT.

MT, czyli opony Mud Terrain (do terenu bagnistego, błotnego), ma bardzo agresywny bieżnik, mający za zadanie dosłownie wgryzać się w śliski teren. Maksymalizacja tarcia ma na celu oczywiście wyeliminowanie możliwości utraty punktu przyczepności, a zatem – opona ma działać jak opaski zaciskowe: po złapaniu przyczepności, nie puścić. Z tego powodu, opona nie jest zdatna do użytkowania na asfalcie. Służąc do jazdy po gładkiej, bitumicznej powierzchni używana jest niezgodnie z założeniami konstrukcyjnymi, a to oznacza, że… może zachowywać się mniej przewidywalnie niż opona szosowa, zwłaszcza na śliskiej jezdni!

SUV w teren

Jeśli zamierzamy korzystać z SUVa w terenie, dopasujmy odpowiednio ogumienie. Pamiętajmy, że każdy typ opon terenowych dedykowany jest na różne warunki. Niedostosowanie ogumienia do terenu może doprowadzić do utraty przyczepności, poślizgu, nadmiernego obciążenia mechaniki (np. sprzęgła wielopłytkowe) lub wręcz wypadku!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *